The influence of knowledge and accessibility on customer saving decisions with religiosity as a moderation variable

Authors

  • Muh. Arfah Basri UIN Alauddin Makassar, Indonesia
  • Abdul Wahab UIN Alauddin Makassar, Indonesia
  • Murtiadi Awaluddin UIN Alauddin Makassar, Indonesia
  • Mustakim Muchlis UIN Alauddin Makassar, Indonesia
  • Kouach Yassine University Hassan II of Casablanca, Morocco

DOI:

https://doi.org/10.59005/alkasb.v3i2.552

Keywords:

Accessibility, Knowledge, Religiosity, Saving Decisions

Abstract

This study aims to determine the influence of knowledge and accessibility on customer saving decisions at Bank Syariah Indonesia with religiosity as a moderation variable. This type of research is quantitative research. The population in this study is all students of the Department of Sharia Economic Law STAI YAPIS Takalar. The sampling techniques used are: purposive sampling. In this study the sample number was 41 people. The data collection technique used is a questionnaire measured by a Scale Likert. Data analysis techniques Moderating Regression Analysis (MRA) with the help of the program SPSS 24.0 for windows. The results showed that 1) simultaneously knowledge and accessibility have a significant effect on customers' saving decisions at Bank Syariah Indonesia, 2) knowledge has a significant effect on customers' saving decisions at Bank Syariah Indonesia, 3) accessibility has a significant effect on customers' saving decisions at Bank Syariah Indonesia, 4) religiosity is unable to moderate the influence of knowledge on customers' saving decisions at Bank Syariah Indonesia,  5) religiosity is able to moderate accessibility to customers' saving decisions at Bank Syariah Indonesia.

References

Abdullah, M. & Lubis, I. (2014). Analisis Minat Menabung pada Bank Syariah di Kalangan Siswa SMA di Kota Medan. Jurnal Ekonomi dan Keuangan, 3(7), 436-447.

Algifari. (2015). Analisis Regresi untuk Bisnis dan Ekonomi. Edisi Ketiga. Yogyakarta: BPEE Yogyakarta.

Astogini, D., Wahyudin, W., & Wulandari, S.Z. (2011). Aspek Religiusitas Dalam Keputusan Pembelian Produk Halal (Studi tentang labelisasi halal pada produk makanan dan minuman kemasan). JEBA 13(1), https://doi.org/10.32424/jeba.v13i1.345

Azzahra, M. (2016). Pengaruh Pengetahuan dan Disposable Income terhadap Preferensi Menabung di Bank Syariah dengan Religiusitas sebagai Variabel Moderasi (Studi Kasus pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Sunan Kalijaga). Skripsi, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Filda, R.U. (2020). Pengaruh Brand Equity dan Aksesibilitas terhadap Keputusan Nasabah Menggunakan M-Banking Bank JATIM Syariah KC Madun. Skripsi, IAIN Ponorogo.

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 21. Universitas Diponegoro.

Hapsari, F. T., & Beik, I. S. (2014). Analisis Faktor-Faktor yang Memengaruhi Nasabah Non-Muslim dalam Menggunakan Jasa Bank Syariah di DKI Jakarta. Jurnal Al-Muzara’ah 2(1), 75–95.

Karim, A. (2011). Analisis Fiqih dan Keuangan. Jakarta: Rajawali Pers.

Kasmir. (2016). Dasar-Dasar Perbankan. PT Raja Grafindo Persada.

Khotimah, N. (2018). Pengaruh Religiusitas, Kepercayaan, Citra perusahaan, dan Sistem Bagi Hasil Terhadap Minat Nasabah Menabung dan Loyalitas di Bank Syariah Mandiri (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Gresik). Jurnal Ilmu Ekonomi & Manajemen 05(01), 37–48.

Kotler, P. (2007). Manajemen pemasaran. PT Index.

Kotler, P. (2009). Manajemen pemasaran. Erlangga.

Kotler, P. and Keller, K. L. (2010). Manajemen pemasaran. Jakarta: Airlangga Publishers.

Law No. 21 of 2008 concerning Sharia Banking.

Lestari, A. M. (2015). Pengaruh Religiusitas, Produk Bank, Pengetahuan, dan Pelayanan terhadap Preferensi Menabung pada Perbankan Syariah (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Brawijaya Malang). Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB Universitas Brawijaya 5(1). https://jimfeb.ub.ac.id/index.php/jimfeb/article/view/1598

Lubis, A. Y. (2016). Filsafat Ilmu: Klasik Hingga Kontemporer. Rajawali Press.

Malik, N. et al., (2019). Building a Strong National Economy. Unfortunate: UMMPress.

Maski, G. (2010). Analisis Keputusan Nasabah Menabung.

Masruroh, A. (2010). Analisis Pengaruh Tingkat Religiusitas dan Disposible Income Terhadap Minat Menabung Mahasiswa di Perbankan Syariah (Studi Kasus Mahasiswa STAIN Salatiga). Skripsi, Sekolah Tinggi Agam Islam Negeri Salatiga.

Noor, F., & Sanrego, Y. D. (2011). Preferensi Masyarakat Pesantren Terhadap Bank Syariah (Studi Kasus DKI Jakarta). Journal TAZKIA Islamic Business And Finance Review. https://doi.org/10.30993/tifbr.v6i1.52

Nugroho, R. A. et al., (2014). Pengaruh Produk dan Promosi Terhadap Keputusan Menabung Tabungan Simpedes di PT. Bank Rakyat Indonesia (PERSERO) Tbk. Cabang Semarang Pattimura, UNDIPP Business Administration Journal 3(4), 10-20. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jiab/article/download/6246/6032

Philip Kotler & Keller. (2009). Manajemen Pemasaran. PT. Macanan Jaya Cemerlang.

Prasetyo, Adi. (2020). Pengaruh Pengetahuan, Promosi, dan Fasilitas Bank Syariah terhadap Keputusan Tabungan di Bank Syariah dengan Bunga Tabungan sebagai Variabel Intervensi (Studi Kasus di Desa Pasuruhan, Mertoyudan, Magelang). Semarang: Ekonomi dan Bisnis IAIN Salatiga. http://e-repository.perpus.uinsalatiga.ac.id/id/eprint/9579

Purwanto, A.E., & Sulistyastuti, D.R. (2022). Implementasi Kebijakan Publik. Yogyakarta: Gava Media.

Siregar, Ir. Syofian. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Dilengkapi Dengan Perhitungan Manual dan SPSS. Kencana.

Siregar, Syofian. (2014). Statistick Parametric untuk penelitian kuantitatif. Jakarta: PT Bumi Aksara. PT Bumi Aksara.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitaitf, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumarwan, U. (2014). Perilaku Konsumen Teori dan Penerapannya dalam Pemasaran. Ghalia Indonesia.

Surya, M. (2014). Teacher Psychology. Alfabeta.

Wahyudin, A. (2015). Metodologi Penelitian, Penelitian Bisnis & Pendidikan (1st ed). Unnes Press.

www.bankbsi.co.id

Yuniarti, V. S. (2015). Perilaku Konsumen. CV Pustaka Setia.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Basri, M. A., Wahab, A., Awaluddin, M., Muchlis, M., & Kouach Yassine. (2024). The influence of knowledge and accessibility on customer saving decisions with religiosity as a moderation variable. Alkasb: Journal of Islamic Economics, 3(2), 175–196. https://doi.org/10.59005/alkasb.v3i2.552

Issue

Section

Articles